Doel bereikt!

Jaja, ik ben aangekomen in Japan na de korte uitstap naar Korea. Eigenlijk vind ik het jammer dat ik niet iets langer in Busan en iets korter in Seoul ben gebleven. Busan is een veel leukere stad. Het enige verwarrende is dat het soms als Busan en soms als Pusan wordt geschreven. En als je de naam hoort valt voor beide schrijfwijzen wat te zeggen.

Wat betreft het metrosysteem, deze is inderdaad een stuk fijner dan die in Seoul. Naast het overzichtelijke netwerk, neemt het overstappen niet zoveel tijd in beslag omdat je een stuk moet lopen. Nu moet ik wel bekennen dat ik slechts een van de vier transfer-stations heb gebruikt, maar deze was wel makkelijk, de perrons lagen (gekruist) boven elkaar. 🙂

Gisteren ben ik het grootste deel van mijn dag bij de Beomeosa-tempel geweest. Deze heeft wel een metrostation met dezelfde naam, maar dan moet je nog wel een stuk met de bus gaan. Maar het was zeker de moeite waard. Eigenlijk is het niet een tempel, maar een complex van tempels waar ook boeddhistische monniken wonen, dus sommige (woon)gedeeltes mocht je niet komen als simpele toerist, maar dat lijkt me logisch.

De binnenplaats van Beomosa.

En een van de tempels in Beomosa die ook gebruikt wordt.

Nadat ik uitgekeken was besloot ik maar terug te lopen naar het metrostation, het was de af, dus goed te doen ondanks het warme weer (zweten!). Onder weg liep ik langs het stroompje wat van de tempel naar beneden liep. Behalve mensen die gewoon van het stromende water zaten te genieten, waren er ook kleine eet-tentjes met de tafels en stoelen midden in de waterstroom. Zo kan je ook combineren ja. 🙂

Zo kan je ook in een mooie omgeving eten.

Later nog de stad wat verkend en uitgezocht hoe ik het snelste bij de boot-terminal kon komen. Eigenlijk was ik daar wel blij om, want ik liep eerst naar de verkeerde terminal. En aan het einde van de dag kocht ik een paar plakken kaas, omdat ik eens geen zin had om de volgende morgen toast met jam te eten. Alleen kaas is wel duur hier, voor een verpakking met 5 plakken “cheddar”moest ik omgerekend €1,- betalen, en dat was de goedkoopste optie…

Hier moest ik dus niet vandaan vertrekken met de boot.

Hier moest ik dus wel op de boot stappen.

De vijf plakken kaas waarvoor ik een euro moest betalen.

Vandaag dus vertrokken naar Japan, ik had besloten om de snelle boot te pakken die er slechts 3 uur over doet. In de haven voelde je nog wat golfslag maar op zee niet, wat weer te verklaren is door het feit dat het een draagvleugelboot is. En ik heb zo-nu-en-dan ook uitzicht op wat eilandjes. 🙂 Aan boord heb ik mijn laatste beetje Koreaans geld gespendeerd aan een flesje sap en wat sandwiches, waarschijnlijk veel te duur en tegen een slechte wisselkoers, maar dat boeide me even niet. 😉

Het uitzicht uit de boot van Korea naar Japan.

De douane in Korea ging lekker soepel, zelfs geen snuffelhonden gezien, geen moeilijke vragen gehad (bijvoorbeeld of ik Koreaans sprak) en rap naar de boot waar we even moesten wachten voordat we konden instappen, maar dat gaf me wel even de kans om te genieten van de Koreaanse televisie in de wachtkamer.

Dan hebben we de Japanse douane, daar moet je een fotootje laten maken en je wijsvingers laten scannen, voor de rest niet veel bijzonders. Hoogstens dat ik mijn laptop moest laten zien om aan te tonen dat die voor persoonlijk gebruik is.

Nee de uitdaging in Japan is om aan geld te komen. In de aankomsthal staat dan wel een PIN-apparaat, maar deze werkt niet met buitenlandse passen. Vette pech voor mij dus. En bij de bank kon ik mijn meegebrachte euro’s niet wisselen tegen Japanse Yennetjes. Ze konden wel Koreaanse Won wisselen, maar die had ik dus gespendeerd op de boot… Dan maar naar de 7-eleven, de supermarkt waar PIN-apparaten staan die ook met mijn pas zouden moeten werken, maar vandaag even niet… AAAAARGH!!! Dus ik moest lopend naar het station waar het postkantoor ook ligt, om op die laatste plaats te geld uit zo’n machine te trekken, als ik niet zo bezweet was, had ik het geld gekust. Hierna maar mijn railpas voor Kyushu (het zuidelijke eiland van Japan) opgehaald bij het station en een reservering gemaakt om naar Kagoshima te gaan. Alleen nu blijkt het hostel waar ik heen wilde gaan daar volledig volgeboekt te zijn en er zijn niet veel goedkope gelegenheden daar. Dus daar moet ik nog iets op verzinnen, want ik wil die vulkaan daar zien!

Maar dat zien we morgen wel weer.

Dit bericht is geplaatst in Op reis naar Japan met de tags , . Bookmark de permalink.

2 reacties op Doel bereikt!